بنر مراحل ساختمان سازی

طراحی معماری و تهیه نقشه ساختمان

حالا باید تیم طراحی و معماری، نقشه ساختمان را بر اساس اجازه ای که شهرداری در دستور نقشه صادر کرده، طرح ریزی نماید. اگر شما شخصا اداره پروژه را بر عهده گرفته باشید، باید طراحی و نقشه ساختمان را به یک مهندس معمار باتجربه و مختخصص بسپارید. شرکت های پیمانکاری ساختمانی، معمولا از چندین تیم مجزا تشکیل شده اند که تخصص های لازم برای طراحی و اجرای مراحل ساختمان سازی و ساخت یک بنا را به طور کامل دارند.مهندسان معماری باید دارای پروانه اشتغال باشند تا با قوانین نظام مهندسی و ضوابط شهرسازی و معماری آشنایی کافی داشته باشند و طراحی و نقشه آنها مورد تایید شهرداری قرار بگیرد.

کسب جواز یا پروانه ساختمان

بعد از آماده شدن نقشه ساختمان، باید تمامی جزئیات و نقشه های لازم برای ساخت ساختمان در اختیار کارشناسان شهرداری قرار بگیرد تا مورد تایید آنها واقع شود. به پروانه ساختمان، شناسنامه ساختمان یا مجوز ساخت یا جواز ساخت نیز می گویند. کارشناسان شهرداری نقشه را ارزیابی می کنند و بر اساس داده های مربوط به ضوابط و قوانین ساختمان سازی، نقشه را تایید یا رد می کنند. البته تیم معماری به این دلیل که با تمام قوانین آشنایی دارند، معمولا نقشه ای را طراحی می کنند که موفق به اخذ پروانه می شود.

اما در صورت رد شدن نقشه، لازم است تا تغییراتی که مد نظر شهرداری است در نقشه اعمال شود و در صورت اعمال تمامی تغییرات، جواز ساخت یا همان پروانه ساختمان صادر می گردد و می توانید آماده انجام دیگر مراحل ساختمان سازی شوید.

بعد از کسب پروانه ساختمان، می توانید تیم اجرایی ساختمانی را برای انجام مراحل ساختمان سازی آماده کنید و عملا ساخت و ساز را شروع نمایید. قبل از شروع مراحل دیگر، نیاز به آماده سازی زمین و آوردن تجهیزات ساختمانی مختلف وجود دارد.

مراحل ساختمان سازی – مراحل سفت کاری

گودبرداری یکی از مهمترین مراحل ساختمان سازی است زیرا در استحکام ساختمان نقش تعیین کننده ای دارد و باید کاملا طبق اصول علم عمران و با نظارت مهندسین سازه انجام شود. در گودبرداری، خاک های سطحی تا عمق لازم برداشته می شوند تا به زمین سفت و بکر برسند. عمق گودبرداری با توجه به نوع ساختمان و تعداد طبقات و وزن ساختمان تعیین می شود.

گودبرداری برای این است که ساختمان روی یک زمین مناسب و مقاوم بنا شود و مرکز ثقل ساختمانی در نقطه ای مناسب بنا شود. مرکز ثقل یا همان فونداسیون باید از خطر لرزش، سیل و یخبندان و خلاصه حوادثی که ممکن است باعث خرابی و آوار ساختمان شوند، در امان باشد.

بعد از گودبرداری، دوباره میزان مقاومت خاک و زمین تست می شود. انجام گودبرداری نیاز به تهیه اطلاعات زمین های اطراف آن را نیز دارد تا مبادا خطری، زمین و ساختمان های جانبی را تهدید نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *